مقاله

انواع بازی هایی که می‌توانید برای وقت مشترک با کودکتان داشته باشید.

انواع بازی هایی که می‌توانید برای وقت مشترک با کودکتان داشته باشید

بچه‌ها از همان دوران کودکی شروع می‌کنند به بازی کردن و به انواع بازی‌ها علاقه دارند. بازی کردن به خاطر سرگرمی و لذت‌بخش بودنش برای بچه‌ها جذاب است اما علاوه بر این، بازی کردن جزو مهمی از زندگی بچه‌ها است؛ به این خاطر که بچه‌ها از طریق بازی کردن است که دنیای اطراف خودشان را می‌شناسند و تعامل با دیگران را به مرور یاد می‌گیریند. از آنجایی که بازی کردن نقش مهمی را در زندگی بچه‌ها دارد بنابراین یک ابزار مهم برای برقراری ارتباط والدین با بچه‌ها است؛ یعنی والدین می‌توانند از طریق بازی کردن ارتباط بین خودشان و فرزندشان را عمیق کنند.

اسم بازی‌ که به طور ویژه باعث ایجاد یک ارتباط محکم بین والدین و بچه‌ها می‌شود، بازیِ وقت مشترک است که در آن یک والد و فرزند  «انواع بازی‌ها» را انجام می‌دهند و اوقات لذت‌بخشی را در کنار هم می‌گذرانند. از آنجایی که یکی از دغدغه‌های والدین این است که چه بازی‌هایی با فرزندشان داشته باشند؛ در این مقاله به معرفی انواع بازی‌ها پرداخته‌ایم.

برای مطالعه بیشتر: وقت مشترک، فرزندتان را در مقابل انواع مشکلات احتمالی واکسینه می‌کند


چرا دانستن انواع بازی‌ها مهم است؟

نوع بازی در وقت مشترک را خودِ کودک بر اساس علاقه‌اش انتخاب می‌کند، اما والدین می‌توانند با فراهم کردن فرصت انواع بازی‌ها، قدرت انتخاب فرزندشان را افزایش بدهند تا بازی‌های متنوعی را بشناسد و به آن‌ها مشغول شود. پرداختن به انواع بازی‌ها می‌تواند هیجان وقت مشترک را افزایش بدهد و این خودش یک فاکتور مهم در محکم‌تر شدن ارتباط بین والدین و بچه‌ها است. البته ممکن است فرزند شما حتی بعد از آشنایی با انواع بازی‌ها، بخواهد یک بازی تکراری که خیلی مورد علاقه‌اش هست را انجام بدهد، انتخاب را به عهده‌ی فرزندتان بگذارید؛ چون در وقت مشترک قرار است به او خوش بگذرد.


 انواع بازی‌هایی که والدین باید بدانند:

1. انواع بازی­‌ های حرکتی:

ویژگی مهم بازی‌های حرکتی این است که فاکتور هیجان در آن‌ها پررنگ است و این هیجان در بازی به بچه‌ها کمک می‌کند. بچه‌هایی که معمولا آرام‌تر هستند یاد می‌گیرند هیجاناتشان را راحت‌تر ابراز کنند. بچه‌هایی که معمولا پر جنب و جوش هستند از طریق بازی‌های حرکتی می‌توانند هیجانات بیشتری را در حین بازی تخلیه کنند و این در به تعادل رساندن سطح هیجاناتشان کمک کننده است. قایم باشک، لی‌لی، بدو بدو و خلاصه هر بازی که همراه با فعالیت بدنی است در این گروه جای می‌گیرد.


2.انواع بازی ­های حسی و حرکتی:

این گروه از بازی­ها علاوه بر اینکه دارای تحرک و فعالیت­های بدنی هستند، حواس فرزندتان ­را هم درگیر می‌کنن و به مرور باعث تقویت آن‌ها می‌شود، مثلا در بازی پرتاب حلقه بچه‌ها علاوه بر انجام یک فعالیت بدنی از دقت و تمرکز بیناییشان استفاده می­کنند تا بتوانند نتیجه بهتری به دست بیاورند. دارت، پرتاپ حلقه، شوت آزاد به سمت هدف، پرتاپ توپ در سبد همرنگ و … از جمله بازی‌های حسی و حرکتی محسوب می‌شوند.


3.انواع بازی با خمیر یا شن، آب بازی، رنگ انگشتی و مداد رنگی:

بچه‌ها به این دسته از بازی‌ها علاقه‌ی زیادی دارند و کلی لذت می‌برند، نکته‌ای که باعث می‌شود بچه‌ها از این بازی‌ها لذت ببرند این است که می‌توانند کثیف‌کاری کنند. اگر جزو والدینی هستید که با این دسته از بازی‌ها مشکل دارید چون نمی‌خوهید منزل کثیف بشود، می‌توانید برای آن راه حلی پیدا کنید. مثلا یک قسمت از خانه را مخصوص این بازی‌ها انتخاب کنیا و به بچه‌ها اجازه بدهید در این قسمت کلی بازی‌های این مدلی داشته باشند. اینکار باعث می‌شود بچه‌ها یاد بگیرند که هر کاری در جای مخصوص خودش باید انجام شود.


  4. انواع بازی­‌ های ساختنی و دستکاری:

لگو، کاردستی و اوریگامی از جمله بازی‌های این گروه هستند که نه تنها لحظه­های لذت بخشی ­را برای فرزندتان فراهم می­کنند بلکه به آن­ها یاد می‌دهند خلاق و سازنده باشند. اگر فرزندتان به ساختن کاردستی علاقه دارد اما ایده‌های کمی دارد، می‌توانید در ابتدا به او کمک کنید و برای پیدا کردن ایده در اینترنت سرچ کنید. مثلا کلمه‌های کاردستی یا craft idea for kids را سرچ کنید.


5.انواع بازی های ایفای نقش:

بازی در نقش مامان، دکتر، فروشنده، معلم و … از جمله­ی این سرگرمی­ها هستند. سرگرمی­‌هایی که به نوعی تمرینی برای انواع مهارت‌های اجتماعی محسوب می‌شوند و گاهی هم به تخلیه‌ی هیجانی بچه‌ها کمک می­کنند و در کنار همه‌ی این‌ها خیلی لذت‌بخش و سرگرم‌کننده هستند.

در این بازی­‌ها از بچه­‌ها بپرسید دوست دارند چه نقشی داشته باشند و شما قرار است چه نقشی ­را داشته باشید، حتی می‌توانید برای ایفای نقشتان داستان هم داشته باشید. هر چقدر اشتیاق شما برای بازی‌‌هایتان بیشتر باشد، ارتباط بین شما و فرزندتان محکم‌تر می‌شود. البته اگر یکی از شما والدین به این مدل از بازی علاقه‌ای ندارد، می‌تواند آن را به عهده‌ی والد دیگر بگذارد.


6. عروسک بازی:

عروسک‌ها می‌توانند نقش خیلی مهمی را در زندگی بچه‌ها داشته باشند، عروسک‌های بچه‌ها اسم دارند، شخصیت دارند و در واقع بچه‌ها با آن‌ها زندگی می‌کنند. پس عروسک بازی می‌تواند یکی از مهم‌ترین بازی‌هایی باشد که می‌توانید با بچه‌ها داشته باشید. جدای از اینکه عروسک‌ها نقش خیلی مهمی را در آموزش مفاهیم به بچه‌ها دارند و راهی برای ابزاراحساسات و هیجانات در بچه‌ها هستند، فقط بازی کردن با آن‌ها همراه با بچه‌ها، می‌تواند اوقات خیلی لذت‌بخشی را برای شما و فرزندتان بسازد.


7. انواع بازی ­‌های فکری:

یکی از معروف­ترین بازی­های این گروه شطرنج است که همه‌ی ما با آن آشنا هستیم. البته امروزه بازی­های فکری بسیاری در بازار وجود دارد از جمله بازی‌های فکری دیجیتال که بچه‌ها به آن علاقه‌ی بیشتری دارند. در این نوع سرگرمی­‌ها قدرت تفکر و مهارت حل مسئله در بچه‌ها تقویت می‌شود و زمانی که فرزندتان خودش انتخاب کند که این مدل بازی را انجام دهد، می‌تواند حسابی ازآن لذت ببرد.


8. انواع بازی ­‌های کارتی:

این روزها انواع سرگرمی‌­های کارتی با قیمت­های مختلف در بازار موجود است و تنوع خوبی هم دارد. مثلا تیزبین، زنبو­رک و دست چین از جمله‌ی این بازی­ها محسوب می‌شوند. بعضی از این سرگرمی‌ها ­را باید چند نفره بازی کنید و می‌توانید این بازی‌ها را اختصاص بدهید به مواقعی که قرار است در کنار خانواده وقت بگذرانید.


جمع بندی

در این مقاله به انواع بازی‌ هایی که می‌توانید با بچه‌ها در وقت مشترک داشته باشید پرداختیم و برایتان توضیح دادیم که آگاهی داشتن از انواع مختلف بازی‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب‌های بیشتری را برای فرزندتان فراهم کند و از این طریق اوقات خوبی را در کنار هم بگذرانید.

داشتن وقت مشترک و گذراندن اوقات لذت‌بخش در کنار فرزندتان، رابطه‌ی شما را محکم‌تر می‌کند و باعث می‌شود حس صمیمیت بیشتری بین شما شکل بگیرد. این ارتباط محکم بستر مناسبی را فراهم می‌کند تا فرزندتان همراهی و حرف شنوی بیشتری داشته باشد و باعث هموارتر شدن مسیر شما در فرزندپروری می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر: وقت مشترک؛ چگونه با فرزندم ارتباط بهتری داشته باشم؟

تالیف: مریم کرمی (کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی) و دکتر فرحناز کیان ارثی

2 دیدگاه در “انواع بازی هایی که می‌توانید برای وقت مشترک با کودکتان داشته باشید.

  1. شيما استقبالي گفت:

    خيلي عالي بود
    ممنونم به عنوان مادري كه اول راه فرزند پروري هستم خيلي برام مفيد بود
    سپاس فراوان🌷

  2. اشرف رضایی گفت:

    عالی هستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *