مقاله‌های ارکیدز

برای اینکه بتوانید به آینده بهتر برسید باید بخوانید

روانشناسی کودک و نوجوان دنیای عجیب و گسترده ای دارد؛ علمی است که اگر نحوه استفاده از آن را به خوبی بیاموزید میتوانید در مورد فرزندتان از مشکلات زیادی پیشگیری کنید، زندگی بهتری را در کنار آنها تجربه کنید و دنیای شادتری همراه با موفقیت برای خود و فرزندانتان بسازید.

Article page in orkids.ir

یکی از بهترین روشهای ارتباطی شما با دنیای روانشناسی خواندن مقاله های اصیل و جان افزاست. مقاله هایی که هر چند کوتاه، اما کمک می کنند شما در رابطه با فرزندتان یک نکته یا مهارت را بیاموزید و به کار ببندید. به دلیل اهمیت زیاد و تاثیر ارزشمند محتوا بر آگاهی و سلامت والدین و فرزندان، تصمیم گرفتیم که برای شما در حیطه های مختلف فرزند پروری مقاله هایی آماده کنیم. در این مقاله ها به موضوعات تربیتی، مشکلات فرزند پروری، دغدغه های والدین (پدر/مادر) ، موضوعات مهم دوره نوجوانی، مشکلات تحصیلی فرزندان در مدرسه، و موضوعات بالینی اعم از مشکل در رشد و تحول کودکان، لجبازی، اضطراب، افسردگی، انگیزه پایین، بیش فعالی/ نقص توجه (ADHD) ، مشکل در انجام تکالیف تحصیلی و یادگیری، ناخن جویدن و سایر رفتارهای تکراری، وسواس و تیک، مشکلات ارتباطی و مهارتهای اجتماعی (Social Skills) کودکان و نوجوانان، و انواع مهارتهای زندگی مثل مدیریت خشم، جرات ورزی، عزت نفس (Self Esteem) ، دوست یابی و آمادگی برای بلوغ پرداخته شده است. بسیاری از این مقاله ها تالیف روانشناسان ارکیدز هستند و نام مولف آن در زیرمقاله نوشته شده است. بعضی از آنها ترجمه هستند، لذا به منبع اصلی در پایین مقاله اشاره شده است. همچنین برای اینکه بهتر بتوانید مقاله مورد نظر خود را پیدا کنید ما یک طبقه بندی نه گانه از موضوعات مختلف برای شما در سمت راست این صفحه قرار داده ایم. میهمان ما باشید به صرف یک لقمه دانش و لذت ببرید.

1_ مهمترین نکات در دوره پیش از بارداری و بارداری

پرداختن به موضوعات مهم در حیطه سلامت روان برای افرادی که قصد دارند با برنامه، عشق و آگاهی صاحب فرزند شوند یا در دوره شیرین بارداری به سر می برند یک ضرورت است. میزان اهمیت این دوره بدین دلیل است که از همان لحظه انعقاد نطفه و حتی پیش از آن تاثیر شما بر فرزندتان آغاز شده است. لذا باید کاملا آگاه باشید و بدانید که در این دوره چگونه از خود و فرزندتان مراقبت کنید، چه کارهایی را باید انجام دهید و از چه کارهایی باید اجتناب کنید. با ارکیدز همراه باشید.

2_ پنج محور مهم در رشد و تحول ( Development )

همه می دانیم که پنج سال اول زندگی هر شخص یک دوره طلایی محسوب می شود، لذا برای همه والدین آگاهی از رشد و تحول فرزندشان در این دوره سنی الزامی است. مهمترین محورهای تحول عبارتند از مهارتهای کلامی، حرکتی، شناختی، اجتماعی و خودیاری. علت اهمیت این محورها این است که این شاخصها بر تمام عملکرد تحصیلی و غیر تحصیلی بچه ها تاثیر گذار هستند. به عبارت دیگر اینها تضمین کننده سلامت فرزند شما هستند و پایه ای برای تمام یادگیری های بعدی محسوب می شوند.

3_ تکنیک های فرزند پروری ( Parenting )

در این قسمت میتوانید سبک فرزند پروری خود را مشخص کنید، با انواع مختلف تکنیکهای فرزند پروری برای حل مشکلات رفتاری فرزندتان آشنا شوید، در مورد ویژگیهای فرزندان در دوره های سنی مختلف بخوانید، و فوت و فن های ظریف و دقیق فرزند پروری را بشناسید. علاوه بر این موارد، در این قسمت رویکردهای مختلف فرزند پروری از جمله فرزند پروری بر اساس رویکرد دموکراتیک ، انسان گرایانه و طرحواره ها نیز مطرح شده است.

4_ کاربردی ترین مهارت های زندگی

در دنیای امروز که مملو از اتفاقهای مختلف و پیش بینی ناپذیر است، اگر قرار باشد برای همه والدین یک پیشنهاد مشترک تجویز کنم بی شک آشنایی آنها با مهارتهای زندگی است. در این قسمت میتوانید در مورد مهارتهای مختلف از جمله حل مساله، عزت نفس، تصمیم گیری، مدیریت خشم، تنظیم هیجان به ویژه در دوره نوجوانی، مهارتهای دوستی و دوست یابی، توانمندیهای اجتماعی، جرات ورزی و مهارت های مقابله با قلدری مطالعه کنید.

5_ شایع ترین مشکلات بالینی ( Clinical Problems )

یکی از دغدغه های مهم برای همه والدین این است که در مورد سلامت روان فرزندشان اطمینان پیدا کنند. برای آشنایی بیشتر والدین با محتواهای سلامت روانِ فرزندشان به عناوین بالینی اعم از مشکل در رشد و تحول کودکان، لجبازی، اضطراب، افسردگی، انگیزه پایین، بیش فعالی/ نقص توجه، مشکل در انجام تکالیف تحصیلی و یادگیری، ناخن جویدن و سایر رفتارهای تکراری، وسواس و تیک، اوتیسم، مشکلات ارتباطی و مهارتهای اجتماعی کودکان و نوجوانان پرداخته ایم.

6_ سلامت و آرامش پدران و مادران

یکی از نکات مهم در فرزند پروری این است که والدین به صورت جدی سلامت روان خود را در اولویت قرار دهند. برخی از افراد این موضوع را فراموش می کنند و برای بعضی از والدین این موضوع آنقدر وخیم می شود که به صورت کامل خود را وقف فرزندشان می کنند و از پرداختن به خود یا همسرشان غافل می شوند. فرزند پروری یک سفر بسیار طولانیست؛ اگر میخواهید این سفر را با کیفیت پشت سر بگذارید باید از ابتدا سلامت و شادیِ خود را نیز در اولویت قرار دهید؛ با ما همراه باشید.

7_ مهمترین نکات در عملکرد تحصیلی (درس و مدرسه )

یکی از بزرگترین حیطه های نگرانی برای والدین عملکرد تحصیلی فرزندشان است. در بعضی از خانواده ها این موضوع کاملا در اولویت قرار دارد و باعث می شود بین والدین و فرزندان به ویژه نوجوانها بر سر درس خواندن تعارض جدی وجود داشته باشد. در این قسمت ما به محتوای موضوعاتی مانند اضطراب امتحان، افت انگیزه، نداشتن علاقه، انجام ندادن تکالیف درسی، مشکل در تمرکز و توجه، ناتوانی در یادگیری موضوعات مهم درسی از جمله خواندن، دیکته و ریاضی پرداخته ایم.

8_ آزمونهای هوش و استعداد

یکی از اولین سوالات برای همه والدین این است که فرزند من در چه زمینه ای استعداد دارد؟ آیا لازم است تست هوش از او بگیرم؟ چگونه میتوانم روی هوش و استعدادش سرمایه گذاری کنم؟ برای پاسخ به این سوالات، بهتر است با موضوع هوش و استعداد آشنا شوید، بدانید که هوش های چند گانه کدامها هستند و برای رشد و پرورش آنها چه کاری میتوانید انجام دهید تا در دوره طلایی رشد و تحول فرزندتان بهترین دستاورد را برای او رقم بزنید.

9_ متفرقه های جذاب

گاهی موضوعات مختلفی در روانشناسی مطرح می شوند که جزو هیچیک از موضوعات بالا محسوب نمی شوند، اما آنقدر ارزشمند هستند که میتوانید با آنها دنیای جدیدی را تجربه کنید. تیپهای شخصیتی، جذابیت، غرور، تعصب، امید، جهل، رویا، خواب  و موضوعات بسیار زیاد دیگری در این دنیا وجود دارند که میتوانید آنها را بشناسید، به آنها فکر کنید، در مورد آنها گفتگو کنید و سطحی دیگر از زندگی را تجربه کنید.